INSPECCIÓ TÈCNICA D’EDIFICIS

La Inspecció Tècnica d’Edificis va ser aprovada per la Generalitat de Catalunya el novembre de 2010 i és el sistema de control periòdic per verificar l’estat de conservació i manteniment d’una edificació mitjançant una inspecció visual dels elements comuns de l'edifici. Aquest procediment es realitza d’acord amb el Decret 67/2015 de 5 de maig, per al foment del deure de conservació, manteniment i rehabilitació dels edificis d'habitatges mitjançant les inspeccions tècniques i el llibre de l'edifici.

La responsabilitat de sotmetre els edificis d’habitatges a la inspecció tècnica correspon a la propietat, o comunitat de propietaris, i és obligatòria per edificis d’habitatges de més de 45 anys d’antiguitat, edificis o habitatges que és volen acollir a programes públics de foment de la rehabilitació i per determinació de programes o ordenances locals. Per edificis d’habitatges plurifamiliars amb una antiguitat entre 1961-1971, s’estableix una data límit per passar la inspecció tècnica de l’edifici del 31 de desembre de 2016 i a partir de 1971 serà l’any que compleixi 45 anys d’antiguitat. Per edificis d’habitatges unifamiliars amb una antiguitat anterior a 1900 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2016. Amb una antiguitat de 1901-1930 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2017, amb una antiguitat de 1931-1950 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2018, amb una antiguitat de 1951-1960 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2019, amb una antiguitat de 1961-1975 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2020 i a partir de 1975 serà l’any que compleixi 45 anys d’antiguitat.

El tècnic avalua i qualifica les deficiències detectades durant la inspecció, i les classifica segons el seu abast i gravetat en deficiències molt greus (representen un risc imminent i generalitzat per a l’estabilitat de l’edifici i la seguretat de les persones, i requereixen una intervenció immediata), deficiències greus (representen un risc imminent per a l’estabilitat o la seguretat de determinats elements de l’edifici o greus problemes de salubritat, i requereixen una primera fase d’adopció de mesures cautelars i una segona fase d’execució de les obres per l’esmena de les deficiències), deficiències importants (afecten a la salubritat i funcionalitat, i requereixen una intervenció correctora que no pot quedar relegada a treballs de manteniment), i deficiències lleus (són les que no estan incloses en els apartats anterior, i requereixen treballs de manteniment preventiu i/o corrector per evitar el seu agreujament). Amb l’informe s’adjunten les propostes per a la millora de la sostenibilitat, eficiència i funcionalitat de l’edifici.

L’informe de la Inspecció Tècnica d’Edificis es lliura a la propietat i es registra a l’Agència de l’Habitatge que atorgaran un certificat d’aptitud que tindrà diversos períodes de vigència. L’incompliment del deure de la inspecció tècnica d’edificis por comportar multes coercitives i sancions a les persones responsables segons el que preveu la Llei 18/2007, del dret a l’habitatge.


PROCEDIMENT DE LA INSPECCIÓ TÈCNICA D’EDIFICIS

Després de formalitzar la cita per efectuar la inspecció tècnica d’edificis, el tècnic realitza els següents passos:

Informació prèvia: Es recopilen les dades cadastrals i la informació relativa a l’habitatge.

Visita a l’edifici: Es realitza la visita a l’edifici per obtenir les dades necessàries per formalitzar l’informe. Es prenen dades de l’estat de conservació de l’edifici, de les característiques constructives dels seus elements i es realitza un croquis amb les deficiències constructives o funcionals detectades.

Informe: Amb les dades recollides durant la visita es procedeix a realitzar l’informe tècnic amb els mètodes i softwares habilitats per l’Agencia de l’Habitatge de Catalunya.

Lliurament i certificat d’aptitud: L’informe de la Inspecció Tècnica de l’Edifici es lliura a la propietat o comunitat de propietaris i es sol·licita a l’Administració l’emissió del Certificat d’aptitud de l’edifici.


PREGUNTES D’INTERÉS

Què és i per a què serveix la Inspecció Tècnica d’Edificis? L’informe de la inspecció tècnica dels edificis és el sistema de control periòdic per verificar l’estat de conservació i manteniment d’una edificació mitjançant una inspecció visual dels elements comuns de l'edifici, on es descriu les possibles deficiències aparents constructives o funcionals que poden afectar els elements de l’edifici.

Quina documentació inclou l’informe de Inspecció Tècnica d’Edificis? La documentació lliurada inclourà l’informe de la inspecció tècnica dels edificis, les recomanacions i terminis per efectuar les accions que s'han de dur a terme per a un correcte manteniment i conservació de l'edifici, un informe amb les recomanacions tècniques per la millora de la sostenibilitat i eficiència de l’edifici i l’avaluació de les condicions bàsiques d'accessibilitat.

Qui pot realitzar aquest informe? L’informe de Inspecció Tècnica d’Edificis pot ser tramitat per un tècnic que estigui en possessió de la titulació acadèmica que l’habilita per aquest treball.

És obligatori? Si. Per edificis d’habitatges de més de 45 anys d’antiguitat, edificis o habitatges que es volen acollir a programes públics de foment de la rehabilitació i per determinació de programes o ordenances locals. Per als edificis d’habitatges plurifamiliars amb una antiguitat entre 1961-1971, s’estableix una data límit per passar la inspecció tècnica de l’edifici del 31 de desembre de 2016 i a partir de 1971 serà l’any que compleixi 45 anys d’antiguitat. Per edificis d’habitatges unifamiliars amb una antiguitat anterior a 1900 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2016. Amb una antiguitat de 1901-1930 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2017, amb una antiguitat de 1931-1950 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2018, amb una antiguitat de 1951-1960 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2019, amb una antiguitat de 1961-1975 s’estableix una data límit del 31 de desembre de 2020 i a partir de 1975 serà l’any que compleixi 45 anys d’antiguitat.

Quina validesa té? El certificat d'aptitud obtingut per l'Administració un cop lliurat l’informe d’Inspecció Tècnica d’Edificis, tindrà diferents períodes de vigència, segons les deficiències identificades en l'informe, 3 anys amb caràcter cautelar per a edificis amb lesions greus i molt greus (amb mesures cautelars executades), 6 anys amb caràcter provisional per edificis amb lesions importants i 10 anys per a edificis sense lesions o lesions lleus.

Quines són les conseqüències de no complir amb el deure d'obtenir l’informe d’Inspecció Tècnica d’Edificis? L’incompliment del deure de la inspecció tècnica d’edificis por comportar multes coercitives i sancions a les persones responsables segons el que preveu la Llei 18/2007, del dret a l’habitatge.

A ARCS Estudi d’Arquitectura realitzem Inspeccions Tècniques d'Edificis a tot el territori del Camp de Tarragona. Per sol·licitar qualsevol tipus d’informació o demanar pressupost sense cap compromís, no dubti en posar-se en contacte amb nosaltres a través d’aquesta pàgina o a través del nostre e-mail estudiarcs@gmail.com.